ER DET MULIG Å HOLDE TING PRIVAT NÅR DU BRUKER SOSIALE MEDIER?

Avisen iTromsø hadde tirsdag 1.juni 2010 en henvisning på første side der det het » Det er reservert et sted innerst i helvete for israelittisk lederskap.» Utsagnet var hentet fra prestestudent Erik Junge Eliassens facebook profil av en journalist som stod på vedkommendes venneliste. Jeg kan godt tenke meg at da Erik Junge Eliassen kom med dette utsagnet, var han ikke klar over omfanget av oppmerksomhet det ville få. I utgangspunktet var nok ikke uttalelsen ment å være synlig for andre enn hans egne facebook-venner. Spørsmålet er om han burde vært klar over at slike private utsagn på nettet fort kan bli til offentlig informasjon, tilgjengelig for langt flere enn de du kjenner.

Denne hendelsen er et godt eksempel på at ting som publiseres på nettet, og som i utgangspunktet er ment å holdes relativt «privat», lett kan bli fanget opp av andre og spredt videre. Går det virkelig ann å holde noe helt «privat» innen sosiale medier? Jeg mener at dette ikke er mulig. Sjansen er alltid der for at noen av dine «venner» snapper opp det du legger ut , og sprer det videre, så du til slutt egentlig ikke har kontroll på hvem som kjenner til informasjonen du har lagt ut.

I dagens VG står det skrevet om de to britene Leigh Van Bryan og Emil Bunting  som ble nektet inngang til USA og kastet på glattcella, fordi Bryan noen dager tidligere kom med denne uttalelsen på sin Twitter profil: «Ledig denne uken for skravling/forberedelser før jeg drar og ødelegger USA:» Sitatet er tatt fra den populære serien «Family Guy», og var ment som en spøk for å indikere at de skulle feste hardt og ha det mye morro når de kom fram. USAs sikkerhetsdepartement hadde stemplet Bryan som en potensiell trussel mot landet på grunn av tweeten hans. Bryan ville i utgangspunktet bare dele hvor mye han gledet seg til å dra til Amerika med sine venner på Twitter, men i steden fikk det( i utgangspunktet) uskyldige sitatet stor konsekvenser for venneparet.

I desember i fjor var det også en 28 år gammel mann som mistet jobben hos Volvo etter å ha kommentert arbeidsplassen sin på facebook i pausen. «En dag til på dette galehuset» lød uttalelsen.

Jeg tror at det i dag er viktig å være klar over at det du legger ut på internett, kan være vanskelig å holde privat. Ofte tenker jeg at det er mange statusoppdateringer  på blandt annet facebook, som folk burde holdt for seg selv. Mange ytrer sin irritasjon, og sitt raseri på slike sosiale medier, og når de velger å gjøre det tilgjengelig for såpass mange synes jeg også at man må regne med og tåle å få reaksjoner på, og oppmerksomhet, rundt dette. En god huskeregel å ha i bakhodet når man bruker sosiale medier, kan være å spørre seg selv om dette er noe du tåler at «alle» kan se. Bruk «nettvett» og har du noe på hjertet som ikke egner seg for offentligheten, hold det for deg selv, eller skriv det i et personlig brev.

Hva mener du ? Tror du det er mulig å holde ting 100% privat i sosiale medier? 

Bilde hentet fra google.no

7 tanker på “ER DET MULIG Å HOLDE TING PRIVAT NÅR DU BRUKER SOSIALE MEDIER?

  1. Flott innlegg med relevante eksempler som er med på å understreke poenget ditt. Akkurat dette med ”nettvett” og at man burde publisere ting som er burde være egnet for offentlighetens øyne er jeg til dels enig i. Man må ta hensyn til leserne, og man burde regne med kritikk og oppstyr rundt publiseringer og utsagn i media som overstiger en viss grense.

    På den andre siden så er jeg litt opptatt av hvor de sosiale mediene som facebook og twitter er på vei. Økningen er kolossal. Menneskers syn, tanker, vaner, interesser og egenskaper er tilgjengelig for offentlighetens øyne, som du påpeker, og med hensyn til hvor voksende de sosiale mediene er – vil, i følge min teori – tilgjengeligheten på menneskers syn, tanker, vaner, interesser og egenskaper fortsette å øke. Det er klart at man må være forsiktig med hva man deler, og man må ta hensyn til leserne. Men, jeg mener også at man etter hvert må stille litt krav til lesernes reaksjoner, da de sosiale mediene er blitt så store i dagens samfunn. Jeg mener at unge i dag, som virkelig er aktive på nåtidens regjerende nettsamfunn har en større toleranse. Grensene for hva som er passende og upassende er blitt tøyet, og desto mer oppsiktsvekkende publiseringer vi observerer, desto mer tolererer vi. Ting er ikke oppsiktsvekkende med mindre de skiller seg ut. Jeg tror at flere og flere vil ignorere fremfor å reagere. En kritisk holdning er selvsagt nødvendig den og, fordi den er med på å begrense normene for hva som er akseptert og ikke, men en økt toleranse for hva som deles i de sosiale mediene tror jeg kan være bra. Det er jo som du sier – deling kan nå ut til alle – og jeg håper at det blir en mer tolerert trend i fremtiden, som også vil nå de menneskene som ikke er aktive i de sosiale mediene. Slik jeg ser det, er det dem som sitter med de mest kritiske øynene fordi de ikke er med i nettsamfunnene. De kjenner ikke til normene. Det skal bli spennende å se hvordan ting utvikler seg gjennom det neste tiåret!

    Kjempe flott innlegg. Du er flink, Anette!

  2. Hei Anette.
    Jeg synes dette innlegget var veldig konkret og bra, med gode poeng i forhold til det å være privat innen sosiale medier. Jeg likte spesielt godt det eksempelet med de to guttene som skulle på ferie til USA. Det er ikke alltid man tenker over konsekvensene på hva man skriver på Facebook, og dette eksempelet viser noe av det verste som kan skje. En spøk ble til alvor, og ferien ble til et mareritt.
    Jeg er helt enig i at hvis du poster provoserende, eller oppsiktsvekkende sitater på sosiale medier så må du forvente og ”høre det.” Vi ser flere og flere eksempler der personer går på en ”sosial media smell” De poster noe som var ”ment” for en liten gruppe, men som ender opp med å bli en ”snakkis” blant flere folk. Men nå begynner sosiale medier å bli et rimelig kjent fenomen blant de fleste, så de som tror at en ”liten gruppe” fortsatt eksisterer innen disse veggene, må tenke seg om en gang til. Ordet nettvett bør få en større betydning, og bli et godt brukt ord i 2012.

  3. Hei Anette,

    «Nettvett» -liker det. Enig i mye av det du skriver. Spesielt bra at du drar fram andre eksempler, som i likhet med Eliassen også har fått sin dose konsekvens av sine statusoppateringer. Det ble forøvrig et kjent fenomen for noen år tilbake at det ble populært for arbeidsgivere å ‘overvåke’ sine medarbeidere ved bruk av internett. Dette er noe man bør være forsiktig med, tommelregel -aldri snakk stygt om jobben på nett generelt.

    Det du viser til er blant annet hvor viktig det er å holde seg mer nøytral med utsagn på nett, og at man tar sine forhåndsregler. Hvis det er noe som skal «diskrimineres» kan man jo heller bare henge ut seg selv, med en t-skje salt..

  4. Bra og reflektert innlegg! Du har sett på konsekvensene av å dele for mye på nett og jeg synes eksemplene dine understrekte dette ypperlig.

    Jeg tror det er umulig å holde ting helt privat på sosiale medier. Selv om man i utgangspunktet bare har tillatt en begrenset gruppe mennesker å ta del i det man deler, kan man aldri utelukke at andre vil ha mulighet til å oppdage det. Gjennom en venn som kommenterer, eller gjennom retweets. Derfor er jeg enig med deg i at man burde bruke nettvett og tenke over det man deler med andre på nett. Samtidig synes jeg også at lesere burde velge å overse enkelte ytringer. Av og til bør man telle til ti før man kommenterer en status. Man bør tenke over om utsagnet var nøye tenkt gjennom, eller om det ble delt i «kampens hete».

    Man burde tenke godt gjennom hva man velger å dele på nett. Som du viste i eksemplene dine har enkelte mistet jobben sin ved å dele lite gjennomtenkte ytringer. I dag vil også de fleste arbeidsgivere gå gjennom facebook-profilen din i løpet av ansettelsesprosessen. Det du velger å dele på profilen din kan altså være avgjørende for om du får jobben fremfor noen andre eller ikke. Dette mener jeg bør være nok grunn til å tenke seg om to ganger før man deler alt man har på hjertet.

  5. Hei Anette! Et bra innlegg med mange bra refleksjoner og eksempler. Jeg er helt enig i det du sier om å holde noe privat innen sosiale medier. Selv om ikke dine venner sprer det videre, kan det hende at de satt med flere bekjente som så kommentaren din og sprer den videre. Det er vanskelig å vite hva man kan legge ut, og hva man skal holde for seg selv. Det er dette jeg syns er så bra med Facebook. Der har du på en måte kontroll over hvem som skal se hva, og du har mer oversikt.

    Veldig bra eksempel med de guttene. Han hadde jo sikkert ingen idè om at det kunne oppfattes feil, og det var absolutt ikke intensjonen hans å ødelegge USA!

    Så over til spørsmålet ditt, om det er mulig å holde ting 100 % privat i sosiale medier? Jeg tror desverre ikke det. Det er alltid noen nysgjerrige der ute som får med seg alt hva man skriver og kan gjerne dele det videre. Men jeg tror alikevel at det er lettere for en person som meg, en helt allminnelig person, å holde ting mer privat enn feks Jens Stoltenberg. Han er alltid under oppsyn, og må alltid bruke nettvett når han skriver ting på nettet. Det er veldig forskjell på en offentlig og en allminnelig person på nettet. Jeg er også en flittig bruker av Twitter, og jeg syns jeg kan holde meg mer privat der enn på Facebook. Jeg vet med meg selv at jeg tenker alltid «Er det greit å poste dette?» når jeg skal oppdatere en status eller legge ut et bilde. Det skal jeg fortsette med!

  6. Et flott innlegg, Anette! Du kommer med mange relevante eksempler som setter spørsmålet «Er det mulig å holde ting privat når du bruker sosiale medier» i et nytt perspektiv. Eksemplene viser til hvor ekstremt viktig det er å være observant på det man foretar seg av på nettet. Et lite klønete sitat kan gi skremmende mye oppmerksomhet og disse konsekvensene får du understreket på en veldig klar måte!

    Når det gjelder uttalelsen til Eliassen så er jeg enig med deg i at han antageligvis ikke hadde ventet en slik respons. Han «burde» og visste nok at innlegget kunne spres til lang flere enn dem på vennelisten, men om han virkelig trodde at det ville skje – det er spørsmålet! derfor er det viktig som du selv poengterer, å ha i bakhodet «om dette virkelig er noe du tåler at alle kan se» . Det kan være en grei huskeregel!

    Jeg vil også si meg enig om at det som kommer ut på nettet er vanskelig å holde privat. Når du bruker ordet «nettvett», så kunne jeg ikke sagt det bedre selv! Det ordet forteller kort og godt at man må ha hodet meg seg når man legger ut ting på internett. Det som skjer på nettet forblir IKKE på nettet!

    Bra jobba! 🙂

  7. Fin blogg Anette! Du er veldig god til å skrive for deg og eksemplene du tar med er veldig gode. Det er veldig vanskelig å komme frem til noen svar på hvordan man kan holde ting privat når man bruker sosiale medier. Folk flest tenker ikke særlig mye over hva de poster på din Facebook statut eller i sin Twitter profil, og du får veldig fint frem dette i ekseplene med de to guttene som ble kastet på glattcella med en gang de kom til USA. Det ble jeg sjokkert over, hadde ikke lest om det før jeg leste det på bloggen din. Jeg tviler på at de guttene hadde forventet en slik velkomst. Likeså med han som mistet jobben sin i Volvo pga. kommentaren han hadde kommet med. Må man virkelig passe så mye på alt man skriver for tiden? Det burde være en vekker for folk når det har blitt slik som det er blitt. Jeg likte godt den huskeregelen om at man må tenke på om det er noe man tåler at alle kan se, for det er jo faktisk slik det har blitt med sosiale medier.

Legg igjen en kommentar